Wagenpark

In het huidige wagenpark wordt er vooral voor diesels gekozen. Voor het bedrijfswagenpark is dit ongeveer 90% volgens de leasingmaatschappijen. Dit is logisch aangezien de brandstof fiscaal wordt gestimuleerd. Het accijnsverschil maakt de keuze voor diesel nog steeds aantrekkelijk, zelfs al zijn dieselwagens duurder in aankoop. Bovendien is het verbruik lager en is de restwaarde van de wagen hoger.

In 2012 werd de formule van het Voordeel Alle Aard hervormd. In de nieuwe formule wordt de catalogusprijs meegerekend. Hierdoor is er een trend merkbaar: werknemers kiezen kleinere bedrijfswagens. De nieuwe formule heeft ook als gevolg dat alternatieve wagens, zoals elektrische wagens, die doorgaans meer kosten minder interessant worden.

Toch wordt er bij bedrijven en overheden meer en meer nagedacht over het type wagen. Voor welke verplaatsingen wordt het voertuig gebruikt, is een wagen met alternatieve aandrijving mogelijk, is de grootte van belang, etc.

Nieuws over dit thema

12/05/2016 - In kader van de VVSG-oproep naar lokale besturen om geslaagde voorbeelden van duurzame aankopen in te sturen, heeft de stad Roeselare eerder deze week de eerste prijs gewonnen. Bedoeling van de oproep is duurzaam aankoopbeleid meer onder de aandacht brengen en innovatieve voorbeelden van duurzaam aankopen opsporen en als goede praktijk ter beschikking stellen als inspiratiebron voor andere lokale besturen. 20% aardgaswagens
18/01/2016 - Na hybridebussen in enkele Vlaamse steden, zullen er tegen eind dit jaar ook hybride exemplaren rondrijden in Wallonië. De raad van bestuur van de Société Régionale Wallonne du Transport (SRWT), beter bekend als de TEC, keurde vorige week daarvoor een bestelling van 11 hybridebussen en 2 snelle laadstations bij Volvo Bus Benelux goed. In totaal zullen de voertuigen bijna geen 4,9 miljoen euro kosten en de twee snelladers samen 400.000 euro. Vanaf eind 2016 zullen de voertuigen rondrijden in Namen.
17/06/2015 - De Lijn heeft dinsdag in Leuven de eerste van 138 nieuwe hybride bussen in gebruik genomen. Daarmee verschijnt de grootste bestelling van hybride bussen ooit door De Lijn in het straatbeeld. Met 70 bussen zal Leuven de grootste hybride vloot van het land hebben. Dankzij de hybride bussen kan De Lijn elk jaar 1,3 miljoen liter diesel uitsparen. 'Schonere lucht en goedkoper'
27/04/2015 - De FOD Mobiliteit en Vervoer publiceert jaarlijks de statistieken van het bedrijfsvoertuigenpark op het einde van het voorgaande jaar. In die reeks zijn de bedrijfsvoertuigen opgenomen die ingeschreven zijn bij de Directie Inschrijvingen Voertuigen (DIV) en die specifiek ontworpen en gebouwd zijn voor het vervoer van goederen of van personen. Voor het goederenvervoer gaat het om lichte bedrijfswagens (bestelwagens), vrachtwagens, opleggertrekkers, aanhangwagens en opleggers. Voor het personenvervoer zijn de autobussen en autocars opgenomen.
18/10/2014 - Renault heeft voor het Autosalon van Parijs een nieuwe hybride conceptauto voorgesteld met een verbruik van 1l/100km. De conceptwagen kreeg de naam EOLAB mee en behoort volgens de Franse autoconstructeur tot “milieuvriendelijke oplossingen tegen een betaalbare prijs bereikbaar voor zoveel mogelijk automobilisten.” Tijdens het Autosalon staat de wagen dan ook prominent op de stand te pronken. Aandacht voor aerodynamica, het gewicht en nieuwe ‘Z.E. Hybrid’-technologie