Rijden op elektriciteit

Rijden op elektriciteit is één van de deeloplossingen die de impact van ons huidige autogebruik kan verminderen. Hieronder worden de voor- en nadelen van elektrisch rijden ten opzichte van een wagen met een klassieke verbrandingsmotor uiteengezet:
 
De voordelen:
 
  • Goedkoper in gebruik
    De elektrische wagen is goedkoper in gebruik aangezien elektriciteit een pak goedkoper is dan eender welke brandstof voor de verbrandingsmotor. Bovendien heeft een elektromotor minder onderhoud nodig dan verbrandingsmotoren. Al betaal je bij sommige automerken wel een maandelijkse huurprijs voor de batterij. 
  • Lagere CO2-uitstoot
    Een elektrische wagen stoot geen CO2 uit. Zelfs als men het productieproces van de wagen én van de opwekking van de elektriciteit meeneemt in de berekening, dan nog zal de elektrische wagen beter scoren dan  een klassieke wagen. Al moet gezegd worden dat de Belgische elektriciteitsmix sterk afhankelijk is van steenkoolcentrales. Het zou dus ideaal zijn als de wagen wordt opgeladen met groene stroom.
  • Minder fijn stof
    Een elektrische wagen heeft geen uitlaatgassen en stoot dus ook geen fijn stof uit. Echter het fijn stof dat wordt gegenereerd door slijtage van banden, remmen, … is ongeveer hetzelfde als bij klassieke wagens.
  • Stil
    Een elektrische motor maakt bijna geen geluid. Bepaalde modellen maken een heel licht zoemgeluid dat vooral in de wagen is te horen. Volgens sommigen vormen deze wagens hierdoor een veiligheidsrisico omdat zwakke weggebruikers de wagens niet horen aankomen.
  • Een elektrische motor is efficiënter
    Een elektrische wagen verbruikt minder energie dan één met een verbrandingsmotor. Dat komt door het feit dat de omzetting van elektriciteit naar beweging veel efficiënter gebeurt. Bij een verbrandingsmotor wordt de brandstof door de ontsteking eerst omgezet in warmte en dan pas in mechanische energie. Hierdoor gaat heel wat energie verloren in de vorm van warmte. Een elektrische motor heeft een rendement van minstens 80% terwijl een verbrandingsmotor maximum 30% haalt.
  • Fiscaal interessant
    Een elektrische wagen is fiscaal interessant voor zowel particulieren als bedrijven. Meer informatie hierover vindt u in het thema fiscaliteit (link).

De nadelen:

  • Duurder in aankoop
    Doordat het aantal geproduceerde elektrische wagens nog steeds heel laag is en door de hoge kostprijs van de batterijen, zijn elektrische wagens nog een pak duurder dan de klassieke wagens. De meerkost kan in veel gevallen echter worden terugverdiend door de lagere gebruikskosten en fiscale incentives.
  • Beperktere actieradius
    Eén van de belangrijkste nadelen, of toch één van de vaakst aangehaalde, is het feit dat een elektrische wagen een beperktere actieradius heeft dan andere wagens. De radius varieert tussen 60 en 400 km. De meeste modellen hebben momenteel een theoretisch bereik van 130 tot 160 km. In de praktijk kan dit lager liggen door heel koud of heel warm weer. Door aangepast rijgedrag kan het bereik worden gemaximaliseerd.
  • Laadinfrastructuur nodig
    Het laden van de wagen kan zowel in het stopcontact als aan een laadpaal. Echter door de hoge belasting van het netwerk, is het toch aangeraden om een aangepast of apart circuit te voorzien thuis. Er zijn ook kleine laadboxen beschikbaar die thuis kunnen worden geïnstalleerd.
  • Productie en recyclage batterij
    De productie van batterijen is vervuilend en bovendien zeer kostelijk. Het is mogelijk om de stoffen in batterijen gedeeltelijk te recycleren maar ook dit is een duur procedé. Vandaar dat producenten sterk inzetten op het vergroten van de levensduur van hun batterijen. Bij een overschakeling van verbrandingsmotoren naar elektrische motoren zal het een grote uitdaging zijn om zoveel mogelijk van de stoffen uit batterijen te recycleren. In dat opzicht kunnen elektrische wagens met brandstofcellen (link) op basis van waterstof een interessanter alternatief gaan vormen.

Nieuws over dit thema

30/05/2016 - Midden juni vindt in Parijs opnieuw de  internationale verkeersbeurs Transports Publics plaats. Van Hool zal er  haar eerste 100% elektrische Exqui.City, de zogenaamde trambus voor. Het gloednieuwe voertuig is 18,61 meter lang en heeft een capaciteit van 107 passagiers en heeft een autonomie van 120km.
23/05/2016 - Na steeds meer snellaadpalen op de Franse autosnelwegen is het ook in ons land steeds gemakkelijker om de auto langs de autosnelweg even snel bij te laden. In aanwezigheid van Bart Tommelein, Viceminister-president van de Vlaamse regering en Vlaams Minister van Financiën, Begroting en Energie, vond in het Total-servicestation van Ruisbroek langs de autosnelweg E19 de officiële start plaats van het fast-E project. 37 snelladers
18/05/2016 - Elektrisch rijden is in Nederland al stevig ingeburgerd. In opdracht van stad Amsterdam zal het samenwerkingsverband tussen energiebedrijf Nuon en aannemersbedrijf Heijmans het aantal laadpalen in Amsterdam fors uitbreiden. Ook verzorgen beide bedrijven de komende zeven jaar het beheer en de exploitatie van alle nieuwe en bestaande openbare laadpunten. In 2018 wil de stad dat er 4.000 openbare oplaadpunten zijn. Groene stroom
06/05/2016 - Om nog verder elekrisch te kunnen rijden, zullen de nieuwe modellen van de BMW i3 worden voorzien met een krachtigere batterij van 33 kWh. Door een hoger opslagdichtheid van de lithiumcellen zal het dan mogelijk zijn om 200 tot 300 kilometer ver te rijden met een volledig opgeladen batterij. Ook de uitvoering met de range extender zal de upgrade krijgen.
26/04/2016 - Sinds eind maart heeft het Franse consortium van energielevernacier EDF en autoconstructeurs Renault, Nissan, BMW en Volkswagen de eerste as geopend waarop om de 80 kilometer een snellaadpunt voor elektrische wagens te vinden is. Met zeven van de acht voorziene operationele snellaadpunten tussen Parijs en het Normandische Caen, is de A13 een eerste belangrijke verkeersas die klaar is voor langeafstandsverplaatsingen met de elektrische wagen.