Zuinig rijgedrag

Eco-driving is de meest moderne manier van autorijden. Het uitgangspunt daarbij is dat er brandstof wordt bespaard en zodoende ook de CO2-uitstoot en andere emissies worden beperkt. Bovendien zorgt eco-driving er voor dat door defensief en anticiperend te rijden de verkeersveiligheid verhoogt.

Eco-driving, hoe moet dat?

  1. Schakel tijdig naar een hogere versnelling.

    Schakel bij een toerental dat bij voorkeur lager is dan 2500 toeren.

  2. Rij in een zo hoog mogelijke versnelling

    Rij bij een constante snelheid in een zo hoog mogelijke versnelling (bvb. 70 km/h in de 5e versnelling)

  3. Anticipeer

    Volg de verkeersstroom en anticipeer op wat voor je gebeurt. Hou voldoende afstand ten opzichte van je voorligger. Zo moet je niet voortdurend remmen en gas geven.

  4. Laat tijdig gas  los

    Wanneer je een kruispunt, verkeerslicht, etc. nadert, vertraag je best wat vroeger door gas te minderen. De brandstoftoevoer naar de motor wordt onderbroken en het verbruik is 0,0 liter. Dit onderbreken is mogelijk omdat de motor dan via de wielen wordt aangedreven, en de motor zichzelf dus niet ‘draaiende’ hoeft te houden, zoals dat bij stationair draaien of ‘in neutraal rijden’ wel het geval is.

  5. Rem op de motor

    Laat hierbij de motor zo lang mogelijk in dezelfde versnelling zonder de koppeling in te drukken. De meeste moderne motoren sluiten automatisch de brandstoftoevoer af zodra je het gaspedaal loslaat. Schakel dan terug net boven de 1000 toeren/min.

  6. Rij niet te snel

    Bij snelheden boven 100km/u is de snelheid de bepalende factor voor het brandstofverbruik. Het brandstofverbruik stijgt zelfs exponentieel naarmate je nog sneller gaat.

  7. Hou de bandenspanning op peil

    Controleer daarom maandelijks de spanning. Te weinig spanning zorgt ervoor dat je significant meer brandstof gaat verbruiken en de banden sneller gaan slijten.

  8. Maak verstandig gebruik van boordapparatuur

    Schakel de airco alleen aan als het echt warm wordt in de auto, of wanneer je ramen beslaan. Een open raam bij een hoge snelheid geeft tot 5% meer brandstofverbruik, airco zelfs 10 tot 25% meer.

  9. Gebruik maken van cruise control – boordcomputer

    Een constante snelheid is gunstig voor het verbruik.

  10. Vermijd overbodig gewicht

    Hou de koffer leeg en plaats fietsen bij voorkeur op een rek achteraan het voertuig. Verwijder bagagerekken en skiboxen als je ze niet gebruikt. Een fietsdrager op het dak verbruikt immers 20 tot 30% meer brandstof. Skiboxen veroorzaken minimaal 10% meer brandstofverbruik.

  11. Zet de motor af bij korte stops
    Zoals bij een openstaande brug, bij een spoorwegovergang, in de file, wanneer u iemand afhaalt, etc. Start u weer, doe dit dan zonder gas te geven. Vanaf dat je ongeveer 30 seconden moet wachten loont het de moeite om de motor af te zetten. Een start-stop systeem kan hierbij helpen

  12. Meten is weten
    Registreer je brandstofverbruik. Het verbruik dat door de wagen wordt aangegeven, komt niet altijd overeen met het werkelijk verbruik. Het is wel een goede indicatie om te zien of je door eco-driving nu echt minder gaat verbruiken.

Nieuws over dit thema

26/10/2015 - Greensky, het partnership tussen Electrabel (50%), de Stad Sint-Truiden (23%), de Brusselse Elektriciteitsintercommunale (IBE) (17%) en Infrabel (10%), heeft eind vorige week de eerste 7 van 25 windturbines in dienst genomen die onder andere stroom zullen leveren voor treinen op de hogesnelheidslijn Leuven – Luik alsook voor spoorlijn voor de klassieke treinen tussen de twee provinciehoofsteden. Ook de treinen naar Hasselt zullen op de windenergie rijden.
26/08/2015 - Sinds maart 2014 volgt De Lijn Vlaams-Brabant de rijstijl van haar chauffeurs nog beter op. Het aantal ongevallen en verkeersovertredingen wordt gekoppeld aan de zogenaamde ecoscore van de chauffeur. Dit resulteert in een cijfer dat iets zegt over de rijstijl van de chauffeur. Een anticiperende en rustige rijstijl heeft dan ook enkele voordelen: minder CO2, minder kosten en een hogere klantentevredenheid. Goede rijstijl zorgt voor schonere lucht
08/10/2014 - Volgens autoconstructeur Audi zou er door communicatie tussen de wagens en de verkeerslichten, als het in heel Duitsland zou worden toegepast, zo’n 15 procent van de CO2-uitstoot kunnen vermeden worden oftewel het equivalent van 900 miljoen liter minder brandstof. Om tot de technologie te komen, startte Audi al enkele jaren geleden het Travolution-project. Het is een samenwerkingsverband van Audi, diverse overheidsinstanties, de Universiteit van München en een softwarebedrijf. Werking verkeerslichten centraal