Rijgedrag

Rijgedrag is een factor die in mobiliteitsdiscussies niet de aandacht krijgt die het verdient. Nochtans heeft het rijgedrag een rechtstreekse invloed op verkeersveiligheid, brandstofverbruik en in mindere mate de doorstroming. In dit thema wordt dieper ingegaan op deze drie aspecten en hoe er op kan worden ingespeeld.

Door het rijgedrag aan te passen, kan de bestuurder een lager brandstofverbruik bekomen. Particulieren kunnen zo dus geld besparen, maar ook bedrijven kunnen hun werknemers opleiden en sensibiliseren om zo de brandstofkosten te doen dalen.

Defensief rijden wil zeggen dat je jouw auto en de verkeerssituaties de baas bent. Je overziet verkeerssituaties, je weet wat er eventueel kan gaan gebeuren en je reageert adequaat.

Defensief rijden helpt ongevallen te voorkomen, o.a. door goed te anticiperen en mogelijke gevaren te voorzien.

Nieuws over dit thema

27/11/2015 - Vanaf vandaag start opnieuw de bekende BOB-campagne. De gewesten, de Belgische Brouwers en Assuralia willen met de wintercampagne de sociale norm, dat BOB voor het rijden enkele glazen alcohol mag drinken, veranderen. Na 20 jaar BOB wil de campagne deze misvatting uit de wereld helpen. "Een echte BOB drinkt geen druppel alcohol, ongeacht de omstandigheden." is dan ook de centrale boodschap.
26/10/2015 - Greensky, het partnership tussen Electrabel (50%), de Stad Sint-Truiden (23%), de Brusselse Elektriciteitsintercommunale (IBE) (17%) en Infrabel (10%), heeft eind vorige week de eerste 7 van 25 windturbines in dienst genomen die onder andere stroom zullen leveren voor treinen op de hogesnelheidslijn Leuven – Luik alsook voor spoorlijn voor de klassieke treinen tussen de twee provinciehoofsteden. Ook de treinen naar Hasselt zullen op de windenergie rijden.
20/02/2015 - Steeds meer  autoproducenten richten hun pijlen op de zelfrijdende wagen. Volvo startte vorig jaar het Drive Me project waar de mogelijkheden van de zelfrijdende auto worden onderzocht. Na het eerste jaar kondigde Volvo gisteren aan de stap te willen nemen om deze wagens tussen het gewone verkeer te brengen. In een proefproject in het Zweedse Gothenburg gaan ze 100 zelfrijdende wagens met gewone mensen achter het, bijna nutteloze, stuur in het verkeer brengen.
14/10/2014 - Deze maand bestaat Cambio autodelen tien jaar in Vlaanderen. Cambio begon met 3 ophaalpunten in Gent. Tien jaar later  telt cambio in Vlaanderen 145 ophaalpunten met in totaal 290 deelauto's. Ruim 8.115 Vlamingen maken al gebruik van het systeem. Dit aantal is nog steeds sterk stijgend: in 2013 steeg het aantal gebruikers met 29%.
08/10/2014 - Volgens autoconstructeur Audi zou er door communicatie tussen de wagens en de verkeerslichten, als het in heel Duitsland zou worden toegepast, zo’n 15 procent van de CO2-uitstoot kunnen vermeden worden oftewel het equivalent van 900 miljoen liter minder brandstof. Om tot de technologie te komen, startte Audi al enkele jaren geleden het Travolution-project. Het is een samenwerkingsverband van Audi, diverse overheidsinstanties, de Universiteit van München en een softwarebedrijf. Werking verkeerslichten centraal