Vlaams-Brabant trekt Europees project fietssnelwegen

De komende drie jaar zet de provincie Vlaams-Brabant in op innovatieve maatregelen die gebruikers van de fietssnelweg tussen Leuven en Brussel moeten helpen om zich beter te oriënteren, hen meer over de omgeving informeren en veiligere en comfortabelere ritten bieden.

De investeringen en bijhorende campagnes moeten de fietssnelweg ook een sterk imago geven en automobilisten verleiden ook voor de fiets en de snelle fietsverbinding te kiezen. De inspanningen maken deel uit van CHIPS, een Europees project rond fietssnelwegen dat net is goedgekeurd.

CHIPS: samenwerken aan fietssnelwegen

In CHIPS, dat staat voor Cycle Highways Innovation for smarter People transport and Spatial planning, staat de innovatie in fietssnelwegen voor slimmer personenvervoer en ruimtelijke ordening centraal. De provincie Vlaams-Brabant werkt daarom samen met partners uit eigen land en uit de buurlanden innovatieve oplossingen en maatregelen uit om het maximum uit fietssnelwegen te halen. Het project wil antwoorden bieden op de vragen wat nieuwe gebruikers nodig heben om voor de fietssnelweg als mobiliteitsproduct te kiezen en hoe fietsers elke dag nog vlotter tussen bijvoorbeeld Herent en Zaventem kunnen pendelen.

De provincie Vlaams-Brabant coördineert CHIPS. In eigen land werkt ze samen met Leuven, Herent, Kortenberg, Zaventem en Machelen, met Flanders Bike Valley, met de provincie Antwerpen en met mobiliteitspartners zoals De Lijn, Brussel Mobiliteit, Ruimte Vlaanderen en het Departement Mobiliteit en Openbare Werken, Fietsberaad Vlaanderen en Mobiel 21.

De internationale partners van CHIPS zijn de provincie Gelderland (Nederland), de Duitse regio’s Ruhr, Frankfurt en Rhein-Neckar, de Britse fietspromotor Sustrans, de Nederlandse hogeschool NHTV en de Europese Fietsersfederatie (ECF). In totaal investeren de CHIPS-partners in vijf fietssnelwegen.

Intermodaliteit

Ook aan intermodaliteit wordt gedacht door te kijken hoe treintations en autoparkeerplaatsen ideaal aangeslotenkunnen worden op de snelle fietsverbindingen en hoe een maximaal aantal pendelaars de weg vinden naar de fietssnelweg. Overkoepelend wordt er ook gekeken wa het potentieel is van "cycle oriented development" oftewel ruimtelijke planning die de fietssnelweg benut als een belangrijke verkeersader.

Europese steun

CHIPS wordt voor een deel gefinancierd door het Europese subsidieprogramma Interreg Noordwest-Europa. Dat programma steunt transnationale samenwerking om de regio Noordwest-Europa economisch te versterken en innovatie, duurzaamheid en cohesie in de hand te werken.

(Bron: Provincie Vlaams-Brabant)