Van Hool stelt elektrische trambus voor

Midden juni vindt in Parijs opnieuw de  internationale verkeersbeurs Transports Publics plaats. Van Hool zal er  haar eerste 100% elektrische Exqui.City, de zogenaamde trambus voor. Het gloednieuwe voertuig is 18,61 meter lang en heeft een capaciteit van 107 passagiers en heeft een autonomie van 120km.

De twee door Verkehrsbetriebe Hamburg-Holstein GmbH bestelde trambussen zijn de eerste Exqui.City-modellen die uitsluitend elektrisch zijn aangedreven. Dit type voertuig voor hoogwaardig openbaar vervoer beschikt over een meervoudig aandrijvingsplatform. Dat platform maakt van de Exqui.City, zowel in de 18m- als 24m-versie, een basis voor het gebruik van verschillende milieuvriendelijke aandrijfsystemen zoals trolley, hybride systemen (diesel-elektrisch; CNG-elektrisch), brandstofcellen of batterijen.

Keuze van aandrijfsysteem

“De klant kan vrij zijn keuze maken voor de aandrijving van het voertuig zodat die optimaal aansluit bij de noden (capaciteit, al dan niet bestaande infrastructuur) en de topografie van de omgeving waar het voertuig wordt ingezet. Sinds de presentatie van het basisconcept van dit voertuig in 2011 in Dubai zijn er al 109 exemplaren met een lengte van 18 meter (gelede) tot 24 meter (dubbelgelede) trambussen aan acht steden geleverd, waaronder Metz (F), Parma (I), Barcelona (S), Genève (CH), Malmö (S), Bergen (N), Martinique (F) en Luxemburg (L). In de Van Hool-fabriek in Koningshooikt zijn momenteel nog eens 50 bussen in ontwikkeling voor Linz (A) en Belfast (VK) en wordt de laatste hand gelegd aan de 2 trambussen voor Hamburg (D). De zogenaamde trambussen combineren de flexibiliteit van een bus met de efficiëntie van een tram omdat ze, volledig of overwegend, op eigen bedding rijden. De nieuwe trambussen hebben een tijdloos futuristisch design en een hoog niveau van comfort met airconditioning, een laag geluidsniveau en een zachte interieurverlichting.” duidt Van Hool.

120 kilometer elektrisch

De 100% vol-elektrische trambus is voorzien van een lithium-ionaccu die een opslagcapaciteit heeft van 215 kWh. Deze batterij maakt een actieradius van 120 km mogelijk, meer dan genoeg om de route meerdere keren te rijden.
De batterij drijft twee elektrische watergekoelde centraalmotoren, elk met een vermogen van 160 kW, aan uit de ELFA 2-serie van Siemens. De batterij is gemonteerd op het dak en kan op twee manieren via inductie worden opgeladen. Enerzijds kan ze via geïsoleerde V-vormige laadpunten op het dak van het voertuig, door een externe pantograaf (geïnstalleerd op de eindhalte) die neerdaalt, geladen worden. Deze zogenaamde “snellading” duurt niet langer dan 10 minuten.

Anderzijds kan het voertuig, buiten de diensturen en meestal ’s nachts in het depot, door middel van een “plug-in stekker” in de voorzijde van het voertuig in een daartoe voorzien stopcontact, worden aangesloten op het elektriciteitsnet. Deze zogenaamde ”nachtlading” neemt voor een volledige belading van 0 tot 100% beladen, zo’n 4 uren in beslag.

Innovatief design

Voor het nieuwe voertuig, dat in opdracht van de VHH wordt geproduceerd, is ook het innovatieve tramdesign gebruikt dat de bus een bijzonder karakter geeft in het straatbeeld. De toegankelijkheid is optimaal met een lage instap en een vlotte toegang dankzij de drie dubbele deuren van het voertuig en tevens 2 oprijplaten voor rolstoelwagens en/of kinderwagens.

Meervoudig aandrijvingsplatform belangrijke troef

Jan Van Hool, Directeur Design & Ontwikkeling bij Van Hool nv, is bijzonder enthousiast over de technologische vorderingen en de commerciële resultaten van dit concept. “Het meervoudig aandrijvingsplatform dat Van Hool ontwikkeld heeft, komt, met de presentatie van de eerste 100% elektrische Exqui.City, nu volledig tot zijn recht. De verschillende aandrijvingsvormen bieden de betrokken openbare vervoersmaatschappijen ruime mogelijkheden om economisch en ecologisch verantwoorde keuzes te maken voor modern, hedendaags openbaar vervoer. Het feit dat verschillende steden uit verschillende Europese landen, om nog niet te spreken over het verre Martinique, voor deze oplossing kiezen, geeft ons het vertrouwen dat nog meer toepassingen zullen volgen. ‘Hightech uit België’ is een bijkomend sterk argument voor het concept en voor de vestiging in Koningshooikt. Op Transports Publics 2016 in Parijs zullen we ongetwijfeld nog meer commerciële contacten leggen.”

(Bron: Van Hool)

Thema: 
Voertuigen & Technologie
Rijden op elektriciteit