Steeds meer OBU's voor slimme kilometerheffing afgeleverd

Binnen 17 dagen (01 april 2016) gaat in heel België de slimme kilometerheffing voor voertuigen van meer dan 3,5 ton, voornamelijk op autosnel- en ringwegen, van start. De bestellingen en verzendingen van On Board Units kwamen goed op dreef sinds de tweede week van februari, aldus Viapass, de overheidsinstantie die de kilometerheffing coördineert en controleert.

Een On Board Unit is een bakje dat elke vrachtwagen van meer dan 3,5 ton vanaf 1 april ingeschakeld aan boord moet hebben om de verreden betalende tolkilometers in de drie Belgische gewesten te kunnen factureren. Eind februari waren er 210.000 vrachtwagens geregistreerd zijn bij de momenteel enige dienstverlener Satellic en waren er al 155.000 OBU’s geleverd bij de aanvragers. Vrachtwagens die reeds een geïnstalleerde OBU aan boord hebben, reden toen al 20 miljoen kilometer.

Schema voldoet aan verwachten

“Wij zien hier een schema dat voldoet aan wat we verwachtten”, zei Johan Schoups, de Administrateur-generaal van Viapass al midden februari. “De registraties zijn open sinds 1 oktober 2015, om transporteurs voldoende tijd te geven gewoon te worden aan het systeem. Wij hadden wel ergens verwacht dat de echte toename van bestellingen in het nieuwe, huidige boekjaar, en twee tot drie maanden voor de startdatum zou te voelen zijn. Dit gedrag van gebruikers werd ook vastgesteld bij andere systemen zoals de Duitse Maut. Daar was de maanden voor de invoering een gelijkaardige groeicurve te zien.”

Van groot belang om OBU nog tijdig te bestellen 

“Ik wens vrachtwageneigenaars echter te waarschuwen de aanvraag en registratie van een OBU niet te lang uit te stellen. Van boeking tot levering moet tussen de twee tot vijf werkdagen gerekend worden. Deze levertijd kan in sommige gevallen oplopen tot een tiental dagen naargelang het gebruikte betaalmiddel. Dit wil zeggen dat men nu moet reageren. Merk ook op dat het juist voor de startdatum Paasvakantie is. Dit gecombineerd met mogelijk massale aanvragen verhoogt het risico op het niet tijdig krijgen van de OBU. Wie vanaf 1 april de baan op gaat met een vrachtwagen van meer dan 3,5 ton zonder een functionerende OBU kan bij controle een boete van 1.000 euro opgelegd krijgen. Het controlecentrum zal reeds in maart zijn intrek nemen in de nieuwe kantoren. De mogelijkheid bestaat dat u al mobiele teams tegenkomt in de dagen voor de startdatum, en vanaf 1 april 2016 zullen de controleurs ook effectief optreden.” wordt nog gewaarschuwd.

Digitale e-vignetten voor Nederland, Luxemburg, Zweden en Denemarken al beschikbaar

Sinds vandaag is het ook al mogelijk om voor de andere landen waar vroeger het Eurovignet ook gold, reeds een e-vignet aan te kopen. Die beslissing is samen met betrokken landen genomen om een massale toevloed in de verkooppunten van AGES, gelegen op Belgisch grondgebied, te vermijden tijdens de overgang naar de kilometerheffing. De mogelijkheid voor Belgische vervoerders om een geldig e-vignet aan te schaffen voor het gebruik van het belastbaar wegennet van de deelnemende lidstaten (NL, LU, SE en DK) zal geschieden zowel via de online registratie (OIP) als via de verkooppunten (POS) op Belgisch grondgebied.

OBU's bestellen kan via de Road User Portal op www.satellic.be, service punten of via een partner van Satellic: Aral/BP, AS24, Brandstoffen Maes, DATS 24, DKV, ENI/AGIP, euroShell, eurotoll, Eurowag, E100, Febetra, Gabriëls, Global Star, LogPay, Octa+, OMV, PowerOil, Plose, Ressa, Statoil, SVG, The Fuel Company, TLV, Total, UTA, Vialtis en ZMPD.

Meer details over de slimme kilometerheffing zijn te vinden op www.viapass.be.

(Bron: ViaPass)

Thema: 
Mobiliteitsmanagement
Fiscaliteit