Renault EOLAB verbruikt 1,1l/100km

Renault heeft voor het Autosalon van Parijs een nieuwe hybride conceptauto voorgesteld met een verbruik van 1l/100km. De conceptwagen kreeg de naam EOLAB mee en behoort volgens de Franse autoconstructeur tot “milieuvriendelijke oplossingen tegen een betaalbare prijs bereikbaar voor zoveel mogelijk automobilisten.”

Tijdens het Autosalon staat de wagen dan ook prominent op de stand te pronken.

Aandacht voor aerodynamica, het gewicht en nieuwe ‘Z.E. Hybrid’-technologie

Om tot het verbluffend lage verbruik te komen, heeft Renault zich toegelegd op drie aspecten van de auto: de aerodynamica, het gewicht en nieuwe ‘Z.E. Hybrid’-technologie.

De conceptauto heeft een aerodynamisch silhouet voor 30% minder luchtweerstand, en elementen als een actieve spoiler en stabilisatoren, die voor extra stabiliteit zo nodig uitvouwen. Dat geeft alleen al 1,2l/100 km minder verbruik.

Door toepassing van onder meer aluminium, kunststof en magnesium voor de carrosserie is de EOLAB bovendien zo’n vierhonderd kilo lichter dan een vergelijkbare middenklasser. De speciale ‘Z.E. Hybrid’-techniek maakt het verder mogelijk om ritten tot ongeveer zestig kilometer emissievrij af te leggen met snelheden tot 120 km/uur. De Z.E. Hybrid-technologie vult de komende jaren het huidige aanbod Z.E.-modellen van Renault aan.

Elektromotor in de koppeling

De EOLAB wordt aangedreven door een kleine driecilinder benzinemotor van 999 cm³, met een vermogen van 75 pk (57 kW) en een koppel van 95 Nm. De motor werkt samen met een transmissie zonder koppeling, gebaseerd op een compacte, economische drieversnellingsbak.

De transmissie is voorzien zijn van een continu variabele transmissie of een transmissie met dubbele koppeling. Die zijn door hun grotere formaat, hogere gewicht en kostprijs minder geschikt voor kleine, zuinige auto’s als de Renault EOLAB. De koppeling is zo geplaatst dat die de elektromotor met permanente magneten omvat. De compacte en efficiënte elektromotor levert wanneer extra vermogen nodig is, een vermogenspiek van 50 kW en 200 Nm koppel.

De batterij is met 6,7 kWh krachtig genoeg om de EOLAB in de elektrische modus aan te drijven. Door het lichte gewicht komt de EOLAB met een minder zware en minder kostbare batterij toe. De uitstoot zou op 22 g. CO2/km liggen.

In de wagen zijn twee rijstanden waardoor er in de stand ‘week’ pas vanaf 120 km/u overgeschakeld op de thermische motor, in de andere modus worden beide motoraandrijvingen gecombineerd.

Betaalbare techniek

“De EOLAB is een soort staalkaart van Renaults innovaties op het gebied van milieuvriendelijke mobiliteit. De conceptauto past uitstekend bij Renaults doelstelling om een zeer laag verbruik bereikbaar te maken voor zoveel mogelijk automobilisten. Door een betaalbare techniek te gebruiken, heeft Renault er bovendien van meet af aan rekening mee gehouden dat de auto in de toekomst mogelijk ook in serieproductie wordt genomen. Vandaag zijn hybride wagens voornamelijk duurder dan 40.000 euro. De eigenschappen van de EOLAB zijn een pak goedkoper en laten het ook toe toe te passen op kleinere wagens op een grotere schaal. Het is ons doel om hybride wagens met de twee technologieën aan boord te verspreiden voor de prijs van een wagen met één motor aan boord" laat de constructeur weten.

Innovatie, sensualiteit en efficiëntie

De EOLAB wordt een hatchback voor het B-segment en bevat meer dan honderd technische innovaties die in de toekomst worden overgenomen in nieuwe modellen.

Ook designers onder leiding van Laurens van den Acker, directeur Industrial Design van Renault, zijn betrokken bij de ontwikkeling van de EOLAB en hebben gezorgd voor een oogstrelende vormgeving.

Ze hebben gespeeld met de lijnen en details om de aerodynamica en lichtheid van de EOLAB tot hun recht te laten komen. Met het aflopende dak en de adembenemend strakke achterkant is de Renault EOLAB een prachtige auto die innovatieve techniek, design, sensualiteit en efficiëntie combineert. “Renault laat met de EOLAB zien dat dromen en magie goed te combineren zijn met de efficiencynormen van een auto met een ultra laag brandstofverbruik.” wordt door de constructeur samengevat.

Binnen Franse strategie

EOLAB past ook in het project ‘2 l/100 km-auto voor iedereen’, dat in Frankrijk is gelanceerd in het kader van het Franse economisch herstelplan ‘Nouvelle France Industrielle’. Om tot de wagen te komen, werd er samengewerkt met onder meer Michelin, Continental en Saint-Gobain.

(Bron: Renault)

Thema: 
Voertuigen & Technologie
Wagenpark
Rijden op elektriciteit