Binnenvaart aantrekkelijker door kilometerheffing

Vanaf vrijdag gaat de slimme kilometerheffing voor voertuigen van meer dan 3,5 ton in. Meer en meer bedrijven schakelen dan ook over op de binnenvaart om het aantal vrachtwagenkilometers te beperken.

Zo ook producent van betontegels en klinkers Marlux. Jaarlijks produceren zijn  honderdduizenden tonnen aan bouwmateriaal en alleen al voor het transport tussen de eigen vestigingen in Gent, Tessenderlo en Mornimont brengt het bedrijf maandelijks een honderdtal vrachtwagens op de baan.

“Omdat het vaak een vast traject betreft, werd sinds vorig jaar actief onderzocht op welke manier binnenvaartverkeer een werkbaar alternatief zou kunnen zijn. De voordelen liggen voor de hand: minder verkeer op de weg, minder file en minder uitstoot van koolstofdioxide. Voor de aanvoer van grondstoffen maakt Marlux reeds vele jaren gebruik van de binnenvaart. Van de 600.000 ton grondstoffen die jaarlijks worden verbruikt, wordt nu reeds 48% over het water naar de verschillende fabrieken getransporteerd. Daardoor worden er jaarlijks niet minder dan 10.000 vrachtwagenritten uitgespaard.” laat het bedrijf weten.

Niet enkel mikken op transport binnen eigen vestigingen

Vanaf nu wordt ook het transport van de eindproducten gedeeltelijk verschoven naar binnenvaart. Hiervoor werkt Marlux samen met partner Jogo Logistics, die zelf op zoek gaat naar retourvrachten voor scheepvaartverkeer in de omgekeerde richting.

Bovendien wordt niet enkel gemikt op vervoer binnen de eigen vestigingen. Zo hoopt Marlux ook grote klanten aan te sporen om leveringen te laten gebeuren via de binnenvaart: “We kunnen vrachten van of naar klanten op de voorzien route gerust mee het schip op sturen. Op deze manier proberen ook wij ons steentje bij te dragen aan het maatschappelijk verantwoord ondernemen” aldus Tom Henderix, Supply Chain Manager. “Dat vergt een goede planning, maar op termijn moet dit project op alle vlakken een schot in de roos worden.”

Reeds succesvolle testen zonder meerkost

In 2014 werden testen uitgevoerd. De studie toonde duidelijke voordelen in efficiëntie en milieukost, zonder meerkost voor het bedrijf. Daarmee is de kogel door de kerk.

Vrijdag 27 november vertrok het eerste schip vanuit de productiesite in Gent voor het nieuwe tweewekelijkse traject. Deze nieuwe aanpak zal toelaten om jaarlijks nog eens 30.000 ton extra te verschuiven van weg- naar watervervoer. Het huidige traject haalt goederen op in de vestiging van Marlux in Gent en brengt daarvan zo’n 700 ton tot in Tessenderlo. Daarna zal er in Mornimont (nabij Jemeppe-sur-sambre) opnieuw 700 ton worden opgehaald om tot Tessenderlo te brengen.

Schoten als eerste eindbestemming

Op 17 maart hield het eerste  schip halt bij Marlux in Zolder om een lading boordstenen en getrommelde klinkers op te pikken. 592 ton of 380 paletten werden geladen om via het Albertkanaal richting Schoten te vertrekken: “Als je weet dat één volle vracht op de weg ongeveer een 25 ton per keer kan laden, dan heb je snel uitgerekend hoeveel vrachtwagens we vandaag weer van de weg houden”, luidt het bij een tevreden Supply Chain Manager Tom Henderix.

Studie van Flanders Logistics veelbelovend

Een recente studie van Flanders Logistics consulenten wees uit dat de overstap naar de binnenvaart voor Marlux goed is voor een CO2-besparing van meer dan 30%. Jaarlijks zal het verkeer tussen de verschillende vestigingen meer dan 100 ton CO2 uit de lucht houden. Dat is een equivalent van zo’n 65 personenwagens. “En we hopen op termijn ook met het verkeer naar onze klanten dergelijke mooie CO2-besparing te realiseren”, droomt Tom Henderix hardop.

Een korte reportage over het eerste transport is te zien op atv.be.

(Bron: Marlux)

Thema: 
Mobiliteitsmanagement