Binnenkort ook een zelfrijdende fiets?

Geïnspireerd door de techniek achter de zelfrijdende wagen laat Google weten dat dit voorjaar in Nederland de zelfrijdende fiets beschikbaar zal zijn. De introductie gebeurt in Amsterdam, de fietsstad bij uitstek. De zelfrijdende fiets moet het dan ook voor iedereen mogelijk maken om veilig te navigeren door de stad, iets wat de burgemeester en Nederlandse Fietsersbond toejuichen.

Volgens Google is de zelfrijdende fiets dan ook uitermate geschikt om al werkend naar het werk te gaan of om de fiets snel terug te vinden. Een eerste impressie van de fiets is te zien op Youtube.

Files in Brussel als inspiratie

Naar jaarlijks gewoonte circuleren er op het internet diverse nieuwtjes die met de nodige korrels zout moeten worden genomen. Zou berichte de Franstalige krant l’Echo dat de Brusselse regering van plan zou zijn om het voormalige viaduct tussen Rogier en Simonis, dat in 1984 werd afgebroken en opnieuw werd opgebouwd in Thailand, opnieuw naar Brussel te brengen om de tunnels onder de LeopoldII-laan te vervangen tijdens de herstellingswerken. Die Brusselse tunnels zouden in de toekomst enkel gebruikt kunnen worden door elektrische wagens. Om de files naar de hoofdstad te beperken, zouden er net zoals tussen Frankrijk en het Verenigd Koninkrijk, shuttletreinen over het GEN-netwerk gaan rijden met wagens die op wagons getransporteerd zouden worden. Volgens de pendelaarskrant Metro zouden de tunnels van de Kleine Ring in de toekomst gaan dienen voor winkels en bars.

Volgens Sudpresse zouden alle zetels uit de pendeltreinen van de NMBS worden gehaald zodat ze meer personen kunnen transporteren en de passagiers meteen ook iets aan hun conditie kunnen doen. L’Avenir liet dan weer weten dat de slimme kilometerheffing zou worden uitgebreid voor personenwagens, met uitzondering voor de bedrijfswagens en de wagens van de Waalse politici. Na Brussel zou ook Hoei één grote voetgangerszone worden.

Snelheidscontroles op de Weense roltrappen

Ook in het buitenland stuurden sommige openbaarvervoermaatschappijen enkele nieuwigheden de wereld in. Zo zou het vanaf 1 april 2017 verplicht zijn om op de roltrappen van de Weense metro verplicht zijn een helm te dragen en zouden medewerkers van de metro met lasertoestellen nagaan of de roltrapgebruikers niet sneller dan 2,7 km/u gaan. Wie sneller van de roltrap komt of geen helm draagt, krijgt strafpunten en zou een nascholing moeten volgen.

De Franse metro zou dan weer 13 stationsnamen wijzigen naar meer duidelijke benamingen. Zo zou er een station komen dat elke dag van naam zou veranderen met de datum van die dag, te beginnen met die van 1 april. Het station ‘Anvers’, verwijzend naar Antwerpen, zou dan weer op zijn kop, of ‘à l’envers’, worden geschreven.